ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Τεράστια προβλήματα στα Ολοήμερα Σχολεία – Τι έδειξε έρευνα της ΠΟΕΔ
Για σωρεία προβλημάτων που εντοπίζονται στα Προαιρετικά Ολοήμερα Σχολεία (ΠΟΣ) κάνει λόγο η ΠΟΕΔ, κρούοντας τον κώδωνα σε υπουργείο Παιδείας, ούτως ώστε αυτά να επιλυθούν και η επόμενη σχολική χρονιά να κυλήσει σε αυτά τα σχολεία όσο πιο ομαλά γίνεται. Το διάβημα αυτό της ΠΟΕΔ προς το αρμόδιο Υπουργείο έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς τα σημεία που καταγράφει είναι αποτέλεσμα έρευνας που έχει διεξάγει η οργάνωση σε ΠΟΣ. Σε παράρτημα που επισυνάπτει σε σχετική της επιστολή, η ΠΟΕΔ παραθέτει αυτούσια τα προβλήματα όπως έχουν καταγραφεί από τις σχολικές μονάδες ΠΟΣ. Πιο κάτω καταγράφουμε μερικά από αυτά σε κάθε τομέα:
Ωράριο – Αναλυτικό Πρόγραμμα – Εκπαιδευτικά θέματα:
lΈχει παρατηρηθεί σε πάρα πολλές περιπτώσεις, απαίτηση των γονιών για μη εφαρμογή του ωραρίου του ΠΟΣ με αίτημα για πρόωρη αποχώρηση του παιδιού τους. Η απαίτηση ουσιαστικά αφορά στο να σχολνούν τα παιδιά τους όποια ώρα επιθυμούν ή και τους βολεύει. Αυτό προκαλεί αχρείαστη αντιπαράθεση του προσωπικού με τους γονείς.
lΣε αρκετές περιπτώσεις γονείς καθυστερούν (πολλές φορές επανειλημμένα) να παραλάβουν τα παιδιά τους.
lΠαιδιά με παραβατική ή αποκλίνουσα συμπεριφορά, συμμετέχουν κανονικά στην απογευματινή φοίτηση (κάποια από αυτά το πρωί στηρίζονται με σχολικό συνεργάτη – ΟΑΠ), με αποτέλεσμα να προκύπτουν σοβαρά ζητήματα ασφάλειας και υγείας.
lΥπάρχουν περιπτώσεις που λόγω του ορίου των 20 παιδιών ανά τμήμα ΠΟΣ, δεν επαρκούν οι αίθουσες διδασκαλίας. Για παράδειγμα σε νηπιαγωγεία που δύο τμήματα των 25 παιδιών στεγάζονται στις δύο διαθέσιμες αίθουσες, το απόγευμα χρειάζονται τρεις αίθουσες. Δεν υπάρχει καμιά οδηγία για τη διαχείριση που απαιτείται σε τέτοιες περιπτώσεις.
lΥπάρχουν περιπτώσεις όπου για να βολέψουν οι αριθμοί των παιδιών ανά ομάδα, γίνεται ομαδοποίηση ηλικιών που έχουν μεγάλη διαφορά μεταξύ τους. Αυτό δυσχεραίνει το έργο των εκπαιδευτικών και πλήττει την ποιότητα της παρεχόμενης διδασκαλίας.
lΤα παιδιά έχουν περισσότερη ανάγκη από αθλητικές δραστηριότητες και παιχνίδια.
lΣε αρκετές περιπτώσεις δεν επιτρέπεται η χρήση αιθουσών που είναι απαραίτητες για τη διεξαγωγή μαθημάτων.
Σίτιση:
lΔεν υπάρχει η κατάλληλη υποδομή και τα παιδιά γευματίζουν στα θρανία.
lΔυσκολίες με τη σίτιση, συλλογή χρημάτων, εξεύρεση ψησταριάς, μενού, συνεργασία με σύνδεσμο.
lΥπάρχουν περιπτώσεις όπου ο Σύνδεσμος Γονέων αρνείται να αναλάβει τη σίτιση του ΠΟΣ.
lΥπάρχει πρόβλημα με τους Συνδέσμους Γονέων ή και μεμονωμένους γονείς, οι οποίοι ζητούν να πηγαίνει το περίσσευμα του φαγητού στο σπίτι, ενώ οι οδηγίες που δόθηκαν ήταν να μην πηγαίνει το φαγητό στο σπίτι, λόγω πιθανότητας αλλοίωσής του.
lΔιαχείριση αλλεργιών και ειδικής διατροφής που λαμβάνουν κάποια παιδιά. Πρέπει να δοθούν περισσότερες οδηγίες διαχείρισης τέτοιων θεμάτων.
lΠρόβλημα με την ώρα της σίτισης, την ώρα της συνεδρίας προσωπικού, αφού υπάρχει έλλειψη προσωπικού και δεν μπορεί να αναλάβει μόνιμο προσωπικό, με αποτέλεσμα να επιβλέπουν τους μαθητές λιγότεροι από τους προβλεπόμενους εκπαιδευτικοί.
Στελέχωση:
lΟι μόνιμοι εκπαιδευτικοί του πρωινού έπρεπε να έχουν ώρες διοίκησης.
lΚάποια σχολεία είναι στελεχωμένα με πρωτοδιόριστους εκπαιδευτικούς εξ ολοκλήρου. Έχουν ανάγκη από καθοδήγηση, κυρίως στην οργάνωση και διοίκηση, αλλά και σε θέματα διδασκαλίας.
lΣτη βασική ενημέρωση της Διεύθυνσης Δημοτικής για την ομαλή λειτουργία του ΠΟΣ πρέπει να συμμετέχουν και οι 15ωροι και οι 20ωροι ώστε να ενημερωθούν για τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματά τους.
lΗ στελέχωση των Δημοτικών από νηπιαγωγούς πρέπει να αποφεύγεται.
lΥποστελέχωση από την αρχή λειτουργίας του ολοήμερου και για μεγάλο χρονικό διάστημα.
lΥπάρχει έλλειψη ενδιαφέροντος αντικατάστασης των συμβασιούχων μερικής απασχόλησης (ΣΜΑ) που εργάζονται για 15 ή 20 περιόδους, για μεγάλες περιόδους. Αυτό δυσχεραίνει τη λειτουργία του ΠΟΣ και επιβαρύνει σημαντικά τους άλλους εκπαιδευτικούς.
lΠρέπει να δοθούν γραπτώς οδηγίες για την εργοδότηση σχολικών βοηθών στο ΠΟΣ (ωράριο, καθήκοντα κ.ά.). Δυσκολία στην εξεύρεση σχολικών βοηθών για ΠΟΣ.
Διεύθυνση – Διοίκηση:
lΤα καθήκοντα Διοίκησης είναι πολυάριθμα και δεν περιορίζονται απλά στη συμπλήρωση κάποιων εντύπων.
lΔεν δόθηκαν οι ώρες διοίκησης σε όλα τα σχολεία.
lΈνα σημαντικό ζήτημα είναι οι ώρες διοίκησης να δίνονται υπεράριθμες και όποιος τις αναλαμβάνει να εκτελεί μόνο καθήκοντα διοίκησης και όχι συγχρόνως να εκτελεί και καθήκοντα διεύθυνσης.
lΟ χρόνος διοίκησης που αφορά τον διευθύνοντα είναι πολύ περιορισμένος. Επίσης, ο χρόνος μιας περιόδου για διεύθυνση για τους ΣΠΑ είναι πολύ λίγος.
lΚάποια ΠΟΣ λειτουργούν χωρίς ευθύνη διεύθυνσης, μόνο με μια εκπαιδευτικό ΣΜΑ 20 ωρών.
lΥπάρχει έλλειψη ωρών ευθύνης διεύθυνσης σε κάποια σχολεία.
lΟ διευθυντής δεν έχει πλήρη εικόνα για την λειτουργία του απογευματινού αφού δεν είναι παρών.
lΕίναι απαράδεκτο η ευθύνη διεύθυνσης σχολικής μονάδας να ανατίθεται σε άπειρους συναδέλφους, τη στιγμή που υπάρχουν έμπειροι δάσκαλοι, βοηθοί διευθυντές ή διευθυντές με πολυετή υπηρεσία οι οποίοι επιτηρούν τη σίτιση, κάνουν την κατ’ οίκον εργασία ή διδάσκουν μαθήματα. Η θέση του διευθύνοντος πρέπει να καλύπτεται από τον αρχαιότερο και πιο έμπειρο εκπαιδευτικό, όπως υπαγορεύει η λογική και η ευθύνη της διοίκησης.
lΌταν απουσιάζει ένας συνάδελφος, πρέπει να γίνεται επίσημη αντικατάσταση. Είναι επικίνδυνο να καλύπτονται κενά με τον διευθύνοντα ή με άλλους συναδέλφους που αφήνουν την τάξη τους, ειδικά στα Ολοήμερα Σχολεία όπου λειτουργούν πολλά τμήματα. Η πρακτική αυτή εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών.
lΔεν θεωρείται ορθό, όταν απουσιάζει συνάδελφος του Ολοήμερου, να τον αντικαθιστά ο έχων διεύθυνση. Μένει ακέφαλο το Ολοήμερο.
Εργασιακά θέματα:
lΟι ΣΜΑ δεν δικαιούνται άδεια απουσίας.
lΗ εργασία με 15ωρη σύμβαση δεν είναι καθόλου ελκυστική (μειωμένο εισόδημα, μερική αναγνώριση υπηρεσίας κ.ά.) με αποτέλεσμα να μένουν υποστελεχωμένα τα ΠΟΣ για μεγάλο χρονικό διάστημα (λόγω μη επιλογής των συγκεκριμένων συμβάσεων, λόγω μη επιλογής των αντικαταστάσεων όταν απουσιάζουν οι 15ωροι ή λόγω τερματισμού της σύμβασης εκ μέρους των 15ωρων με ευκολία).
lΥπάρχει ανάγκη να ξεκαθαρίσει το θέμα της συνδιδασκαλίας και κατά πόσο είναι υποχρεωτικό να γίνεται.
lΟι συμβασιούχοι μερικής απασχόλησης πρέπει να δικαιούνται προσαυξήσεις, όπως και οι συμβασιούχοι πλήρους απασχόλησης. Με την πρακτική που ακολουθείται, στους 24 μήνες υπηρεσίας τοποθετούνται από τη μειωμένη κλίμακα στην κλίμακα Α8 και παραμένουν καθηλωμένοι σε αυτή.
lΟι ΣΜΑ πρέπει να δικαιούνται να εργάζονται και το πρωί σε αντικαταστάσεις, αν υπάρχει ανάγκη.
lΟι αντικαταστάτες της πρωινής ζώνης πρέπει να δικαιούνται να εργάζονται και σε αντικαταστάσεις της απογευματινής ζώνης, αν υπάρχει ανάγκη.
*Σημειώνεται ότι η ΠΟΕΔ στην επιστολή της προς την υπουργό Παιδείας, καταθέτει θέσεις και εισηγήσεις για τα πιο πάνω ζητήματα.
Πηγή: Phile News
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 'ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ'